Методична скарбничка
Неділя, 29.09.2024, 15:26
Меню сайту

Категорії розділу
7 клас [9]
9 клас [2]
10 клас [5]
11 клас [25]
Інше [3]
Природознавство [6]

Вхід на сайт

Пошук

Міні-чат

Друзі сайту
  • відділ освіти Маньківської РДА
  • Черкаський освітянський портал        
  • Міністерство освіти і науки України 

  • Статистика

    Онлайн всього: 4
    Гостей: 4
    Користувачів: 0

    Головна » Файли » Учителю біології » 9 клас

    Будова органів травної системи
    09.12.2014, 16:30
     

    Урок біології

    Учителя Іваньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

    Гриняк Лариси Петрівни

    Тема: Будова органів травної системи.

    Мета:

    -Освітня: Продовжувати формувати і розширювати уявлення учнів про будову і функції травної системи; познайомити з порушенням діяльності роботи органів травлення та з’ясувати їх причини і механізми впливу несприятливих факторів на травну систему.

    -Розвивальна: Розвивати уявлення про взаємозв’язок структури та функцій органів травлення; розвивати ініціативу, творчу діяльність, розширювати та поглиблювати знання з біології, які знадобляться в житті; продовжити формування навичок роботи з навчальною і додатковою літературою; самостійної роботи з зошитами з друкованою основою.

    -Виховна: Продовжити виховання дбайливого ставлення до свого здоров’я; виховувати санітарно-гігієнічну культуру; формувати вміння злагоджено працювати в мікрогрупах, формулювати висновки та доводити власну точку зору.

    Очікувані результати: Учні характеризуватимуть особливості будови і функцій травної системи;   вміти пояснювати значення травної системи для збереження процесів життєдіяльності організму; обґрунтувати взаємозв’язок органів травлення; застосовувати отримані знання для профілактики порушень роботи травної системи та попередження захворювання органів травлення; робити висновки про роль травної системи в житті людини.

    Тип уроку: Комбінований з елементами проектної діяльності.

    Ключові понятті і терміни: шлунок, шлунковий сік, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, печінка, жовчний міхур, жовч, ворсинки, всмоктування, кишечник.

    Обладнання : таблиці  «Внутрішні органи», «Травна система», мультимедійне обладнання.

    Методи: випереджуюче завдання; пояснювально-ілюстративний (розповідь, бесіда, демонстрація); вправа «Мозковий штурм»; робота у групах; вправа «Ажурна пилка»; гра «Гонка за лідером».

    План уроку

    І. Організаційний етап

    ІІ. Актуалізація опорних знань  і мотивація навчальної діяльності учнів.

    ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

    ІV. Вивчення нового матеріалу.

    1. Загальний план будови травної системи.
    2. Будова шлунка та травлення в ньому.
    3. Регуляція виділення травного соку.
    4. Будова і функції тонкого кишечника.
    5. Значення печінки у травленні.
    6. Будова і функції товстого кишечника.

    V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

    VІ. Підсумок уроку.

    VІІ. Домашнє завдання.

    Хід уроку

    І. Організаційний етап

    ІІ. Актуалізація опорних знань  і мотивація навчальної діяльності учнів.

    1. Представлення презентації учня на тему «Травлення в ротовій порожнині».
    2. Біологічний марафон (підсумок презентації, виконують всі учні):
    • Що відбувається із зубною емаллю в разі використанні металевого предмета для очищення зубів?
    • Чому не можна вживати дуже холодну їжу після гарячої?
    • Як відбувається слиновиділення?
    • Як людина ковтає?

    ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

    Вчитель: Тема уроку «Будова органів травної системи»

    Мета: На уроці ми повинні:

    а) Познайомитися з будовою шлунка та кишечника.

    б) З’ясувати як відбувається травлення.

    в) Вказати яке значення печінки у травленні.

    г) Познайомитися з причинами, які впливають на роботу травної системи.

    Запитання для учнів.

    1. Яку мету ви ставите перед собою?
    2. Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?

    Запишіть свої очікування на клейких папірцях, приклейте їх у зошитах, а по закінченню уроку подивимось чи здійснилися ваші очікування.

    ІV. Вивчення нового матеріалу.

    Вправа «Мозкових штурм»

    Вчитель: Предмет сьогоднішньої розмови  травна система (слайд1). Чи знайома вам ця частина організму людини? Давайте поміркуємо, що саме ми знаємо про органи травлення, їх роботу та значення в житті людини. (Обговорення інформації)

    Ми знаємо, що в обробці і перетравленні їжі беруть участь органи травної системи. Ми з вами розглянули ротову порожнину. З ротової порожнини їжа через глотку і стравохід потрапляє до шлунка. Що ж являє собою шлунок (слайд 2)? Це найбільш розширена частина травного каналу. Знаходиться під діафрагмою зліва та має вигляд мішка. Складається з трьох оболонок: внутрішня – слизова, середня – м’язова, зовнішня – сполучнотканинна. Слизова містить слиз, який захищає шлунок від хлоридної кислоти, вона виконує захисну та секреторну функцію. М’язова оболонка виконує рухову функцію, перемішуючи та пересуваючи їжу. Сполучнотканинна містить судини, нервові волокна, завдяки яким орган живиться і реагує на зміни середовища. Травлення в шлунку відбувається завдяки хімічній обробці, в якій бере участь шлунковий сік. Шлунковий сік містить: муцин, ферменти, хлоридну кислоту їх виділяють близько 14 млн. залоз, які містяться у слизовій оболонці шлунка. Травлення в шлунку відбувається при температурі 36.6 – 37 градусів  за Цельсієм і за наявності кислого середовища. Шлункове соковиділення регулюється нервовою системою і гуморально. Частково перетравлена їжа називається хімус. Через пілоричний сфінктер їжа надходить до наступного відділу травної системи тонкого кишечника (слайд 3).

                У дорослої людини тонкий кишечник має довжину 5-6 метрів, він має три відділи: дванадцятипалу, порожнисту та клубову кишки. Сюди відкриваються протоки підшлункової залози, печінки та жовчного міхура(слайд 4). Печінка – це найбільша залоза організму людини, найгарячіша, її маса 1,5 – 2 кілограми. Функції печінки: секреторна, захисна, обмінна, синтетична.

                Тонка кишка вкрита ворсинками, тут відбувається розщеплення вуглеводів до глюкози, білків до амінокислот  та відбувається всмоктування поживних речовин. Перетравлення та всмоктування їжі остаточно завершується в тонкому кишечнику, неперетравлені рештки надходять до товстого (слайд 5).

                Товстий кишечник має такі відділи: сліпу кишку з апендиксом, ободову, сигмоподібну і пряму. В кишечнику всмоктується вода і формуються калові маси, які виводяться з організму.

    Для закріплення навчального матеріалу учням пропонується виконати інтерактивну вправу «Ажурна пилка». Учні об’єднуються у три групи. Кожній групі вчитель готує картку, на якій вказане завдання. З групи виходить учень, який витягує картку із завданням, учні отримують завдання і виконують його спільною групою. Оголошується час для виконання завдання.

    Завдання для І групи (Зелена картка).

    Опрацюйте статтю підручника на сторінках 101-102, заповніть таблицю «Функції відділів травного каналу. Шлунок.» у зошитах з друкованою основою на сторінці 43.

    Завдання для ІІ групи (Червона картка)

      Опрацюйте статтю підручника на сторінках 104-105, заповніть таблицю «Функції відділів травного каналу. Тонкий кишечник.» у зошитах з друкованою основою на сторінці 43.

    Завдання для ІІІ групи (Жовта картка)

      Опрацюйте статтю підручника на сторінках 106-107, заповніть таблицю «Функції відділів травного каналу. Товстий кишечник.» у зошитах з друкованою основою на сторінці 43.

    Фізкультхвилинка (слайд 6)

    При повідомленні однієї із груп свого завдання інші учні в зошитах записують почуте, про ті відділи травного каналу, які не були задані їм.

    Вчитель:

    Ми розглянули будову травного каналу і можемо побачити як відбувається просування їжі по ньому(відео).

    V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

    З метою узагальнення та систематизації знань учням пропонується виконати вправу-гру: гонка за лідером. Учні діляться на дві команди. Кожна із команд повинна відповісти на найбільшу кількість запитань протягом однієї хвилини. Правильна відповідь 1 бал. Потім кожна команда підготує запитання для капітана протилежної.

    VІ. Підсумок уроку.

    • Як ви гадаєте чи виконали ми ті завдання, що ставили на початку уроку? Чи здійснилися ваші очікування?
    • Що сподобалося вам під час роботи ?
    • Які труднощі виникли у вас протягом уроку?

    Учням пропонується оцінити свою роботу на уроці  за допомогою анкети само оцінювання.

    Анкета самооцінювання

    Прізвище, ім’я  учня__________________________________________

    Оцініть свою роботу на уроці, виставивши собі від 0 до 3 балів за кожним з критеріїв.

    1. Я активно працював (ла) у групі_____________________________
    2. Я вносив (ла) вдалі пропозиції, що були враховані групою_______
    3. Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи__
    4. Я узагальнював (ла) думки інших і просував (ла) роботу групи вперед __________________________________________________

    Загальний бал_____________

    Оцінювання учнів учителем.

    VІІ. Домашнє завдання.

    Вивчити параграф 39, підготувати короткі повідомлення та оформити їх у вигляді презентації на тему «Печінка – важливий орган організму людини.», «Не дотримання правил гігієни як один із факторів захворювання травної системи»)

         Релаксація Скачати

    Категорія: 9 клас | Додав: mrpz
    Переглядів: 718 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *: